Artiklar

Har grottat ner mig i höstens scensextrend

Grottbjörnens folk, ÖFA-kollektivet på Turteatern. FOTO:  Chrisander Brun

I tider av politisk oro smyger sig dekadensen in i scenkonsten. Tänk faiblessen för ekivok kabaré-underhållning i 1920-talets Berlin. Detta i relation till åttiotalets mer borgerliga och navelskådande dramer. Att teateruppsättningar som Institutets ”Houellebecq!” och Turteaterns ”Grottbjörnens folk” råkar sammanfalla hösten 2017 är alltså inte en slump. Där finns fler gemensamma nämnare mellan perversa Thailandsresenärer och kåta neandertalare i än vad vi kanske anar i dessa Trump och Kim Jong-Un-tider.

Institutets uppsättning ”Houellebecq!” – som nyligen hade premiär på fringefestivalen Stoff i Stockholm – diskuteras vårt sexualiserade konsumtionssamhälle, filtrerat genom författaren Michel Houellebecqs roman ”Plattform” som belyser vår tids sexturism. Här gestaltas djuriska lustar i form av kravlande leksakshundar. Lägg därtill loj masturbation och ett desperat rop efter ”fitta” i en dystopisk uppsättning.
Två veckor senare sitter jag i en stenåldersgrotta i Stockholmsförorten Kärrtorp och ser tre bikiniklädda kvinnor gnida sig frenetiskt mot klipphällar och pinnar. Här har ÖFA-kollektivet förvandlat Jean M Auels epos om cromagnonflickan Ayla till ångande, erotisk scenkonst, med publiken placerad på djurfällar runt en sprakande lägereld.

Läs hela artikeln i Sydsvenskan >>

 

Du kanske också gillar

Ingen Kommentarer

Lämna ett svar